Mozart – Dvořak – Glazunov

Paweł Gusnar –alto saxophone
Jan Souček – oboe
Jan Mach – clarinet
Václav Vonášek – bassoon
Kateřina Javůrková – french horn
Inter>CAMERATA Chamber Orchestra
Jan Jakub Bokun – conductor

JBRecords 020-2

Antonin Dvořak (1841–1904) – Serenade op. 44 for winds, cello and double bass (1878)
1. Moderato quasi marcia
2. Menuetto. Tempo di minuetto
3. Andante con moto
4. Finale. Allegro molto

5.Alexander Glazunov (1865–1936) – Concerto for saxophone and strings in E–flat major op. 109 (1934)

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) – Sinfonia concertante KV 297b for oboe, clarinet, horn, bassoon and orchestra (1778)
6. Allegro
7. Adagio
8. Andante con variazioni

Recording (live and sessions): Witold Lutosławski Philharmonic Concert Hall in Wrocław, April 25-27,2016
Producer: Jan Jakub Bokun
Recording, editing and mastering: Ewa Guziołek-Tubelewicz, Katarzyna Rakowiecka
Desgin: Robert Leonhard
Photos: Anna Biernat, Piotr Romanowski
Booklet notes: Emilia Dudkiewicz
Translations: Bartłomiej Madejski, Bienvenido Yangco

Piszą o nas:

Nowy album Bokuna

Album „(Re)discovering woodwind masterpieces”(JBRecords 020-2) stanowi kontynuację projektu „Odkrywamy zapomniane arcydzieła”, zainicjowanego w 2013 r. przez wrocławskiego klarnecistę i dyrygenta, Jana Jakuba Bokuna oraz założoną przez niego orkiestrę Inter>CAMERATA. Artysta zaproponował repertuar eksponujący instrumenty dęte drewniane: „Serenadę d-moll” op. 44 Antonina Dworzaka, „Koncert Es-dur” op. 109 na saksofon i orkiestrę smyczkową Aleksandra Głazunowa oraz „Sinfonię concertante” KV 297b na obój, klarnet, fagot, róg i orkiestrę Wolfganga Amadeusza Mozarta. Powstanie albumu zostało połączone z zapoczątkowanym w 2002 r., również przez Bokuna, Międzynarodowym Festiwalem Klarnetowym Clarimania. Materiał został zarejestrowany podczas pierwszego koncertu Clarimanii 2016, zatytułowanego „Wieczór gwiazd”. Ożywianie zapomnianych arcydzieł muzyki kameralnej i orkiestrowej oraz odkrywania nowych jakości w znanych kompozycjach to misja Jana Jakuba Bokuna, wymagająca odwagi. Artysta nie boi się konfrontacji z pomnikowymi – i może dlatego niezbyt chętnie podejmowanymi w polskiej fonografii – utworami. W przypadku niniejszego albumu to ryzyko wybrzmiewa z podwójną siłą, ponieważ obszar dotyczący solowej, koncertowej obecności instrumentów dętych drewnianych. Wybrany repertuar pisany był dla największych wirtuozów tamtych czasów, więc dla współczesnych wykonawców również stanowi nie lada wyzwanie. Feeria barw, świeżość, finezja, radość muzykowania, plastyka budowania muzycznej narracji, świadomość każdej nuty – wszystko to odnajdujemy w jubileuszowym, bo wydanym w 10 rocznicę istnienia JBRecords albumie. Jednocześnie dyrygentowi, który należy także do elity polskich klarnecistów, udało się pokazać odrębny charakter każdego z utworów. Rozpoczynamy od eleganckiej, nasyconej brzmieniowo, a klarownej w eksponowaniu poszczególnych instrumentów „Serenady d-moll” Dworzaka, by za chwilę przenieść się w najbardziej wyrafinowane ekspresyjnie frazy „Koncertu Es-dur” Głazunowa i zakończyć emanującą lekkością, wirtuozerią i wigorem „Symfonią koncertującą” Mozarta. Doskonale sprawdzili się w niej młodzi soliści: Jan Souček (obój), Jan Mach (klarnet), Václav Vonášek (fagot) i Kateřina Javůrkova (waltornia). Choć wszyscy znajdują się u progu muzycznej kariery zdobyli liczne nagrody najbardziej prestiżowych konkursów i już na tym etapie zachwycają nie tylko perfekcyjnym opanowaniem technicznym instrumentów, ale również dojrzałością interpretacji. Nie bez powodu na tytułowej okładce „(Re)discovering woodwind masterpieces” został wyeksponowany saksofon. „Koncert” Głazunowa w interpretacji Pawła Gusnara urzeka artyzmem daleko przekraczającym standardowość. Zachwyca w nim jakość brzmienia, ilość i subtelność odcieni kolorystycznych, łatwość pokonywania technicznych zawiłości. Gusnar posiadł rzadką umiejętność niemal namacalnego dotykania za pomocą dźwięków najbardziej wrażliwych pokładów emocjonalności i chyba ten wyróżnik, poparty doskonałym opanowaniem wszelkich niuansów instrumentu sprawia, że należy do ścisłej światowej czołówki wirtuozów saksofonu. „(Re)Discovering woodwind masterpieces, to płyta której należy poświęcić uwagę.

Emilia Dudkiewicz 

www.twojamuza.pl

Kameralistyka Pelna Blasku

Zawartość najnowszego srebrnego krążka CD Jana Jakuba Bokuna stanowią trzy znakomite utwory kameralne, Antonina Dvořáka, Aleksandra Głazunowa i Wolfganga Amadeusza Mozarta eksponujące w swojej fakturze instrumenty dęte drewniane dając wyjątkowo wdzięczne pole do popisu wytrawnym solistom jakich udało się zgromadzić w ramach Międzynarodowego Festiwalu Klarnetowego „Clarimania 2016”. Jego inicjator Jan Jakub Bokun, wrocławski klarnecista i dyrygent, doprowadził nie tylko do festiwalu o szerokiej formule programowej, ale zadbał też o właściwe udokumentowanie poziomu wykonawczego.
Prezentowane nagranie jest dowodem nie tylko mistrzostwa zaproszonych na festiwal instrumentalistów specjalizujących się w grze na instrumentach dętych, ale również dowodem na umiejętność wyeksponowania indywidualności i specyfiki brzmienia każdego z nich. Towarzyszy im Wrocławska Orkiestra Kameralna „Intercamerata” pod batutą Jana Jakuba Bokuna, która jak już pisałem przy omawianiu poprzedniego nagrania jest zespołem o imponującym stopniu zgrania i zestrojenia oraz przejrzystości brzmienia. Można się o tym przekonać słuchając Serenady d-moll op. 44 na instrumenty dęte, wiolonczelę i kontrabas Antonina Dvořáka, gdzie podziwiamy zborność przejmowania frazy przez poszczególne instrumenty solowe i zgodność brzmienia całego zespołu. To wszystko razem wzięte pozwała muzykom na piękne wyeksponowanie klimatu właściwego tej Serenadzie, która w tym ujęciu ujmuje szlachetnym blaskiem i bogactwem emocji. W Koncercie Es-dur op. 109 na saksofon i orkiestrę smyczkową Aleksandra Głazunowa, na pierwszy plan wysuwa się znakomicie realizowane przez Pawła Gusnara, solo na saksofonie. Jego gra ujmuje swobodą realizowania partii solowej i ciepłem. Towarzysząca soliście orkiestra będąc wdzięcznym tłem dla popisu solisty, daje dowód wysokich umiejętności prowadzenia akompaniamentu. Ostatnim zarejestrowanym dziełem jest Symfonia concertante KV 297b na obój, klarnet, fagot, róg i orkiestrę Wolfganga Amadeusza Mozarta. Muzycy z wdziękiem i prostotą, przy zachowaniu wyrazistej artykulacji, realizują urokliwą Mozartowską kantylenę. Najistotniejszym walorem tego wykonania jest wspaniała śpiewność Allegro i płynnie prowadzony dialog instrumentów solowych (znakomici, Kateřina Javůrková, róg, Jan Mach, klarnet, Jan Souček, obój, Václav Vonášek, fagot) z zespołem. Melodyjne i tchnące spokojem Adagio ma niezbędne melancholijne rysy osiągnięte dzięki plastyce wewnętrznej ekspresji. Finałowe Andante con variazioni jest pięknym dopełnieniem całej interpretacji ujmującej aksamitnym tonem instrumentów, znakomitą artykulacją i pięknie prowadzoną frazą.
Album będący nagraniem live, jest znakomitym dowodem zgodności i radości wspólnego muzykowania. Jest też świetną okazją poznania dzieł, które z racji wysokich wymagań jakie stawiają solistom rzadko bywają prezentowane na estradzie koncertowej.
Adam Czopek,

maestro.net.pl

Chwała instrumentom dętym. Nowa płyta Orkiestry Inter>CAMERATA

Wrocławski klarnecista i dyrygent (a także jeden z naszych 30 Kreatywnych z 2015 roku) Jan Jakub Bokun kameralną Orkiestrę Inter>CAMERATA założył zaledwie trzy lata temu, ale wspólnie z zespołem zarejestrował już dwa albumy. Na najnowszym „(Re)Discovering Woodwind Masterpieces” odkrywają dla nas utwory Mozarta, Dworzaka i Głazunowa pisane z myślą o instrumentach dętych drewnianych.


U początków formowania Orkiestry Inter>CAMERATA leżało pragnienie, by prezentować publiczności wyselekcjonowany repertuar – wart uwagi, ale często zagubiony wśród wielu znacznie popularniejszych dzieł, albo wręcz zapomniany. Taki właśnie program zaproponował Jan Jakub Bokun na pierwszej z płyt zespołu zatytułowanej „(Re)Discovering Forgotten Masterpieces” nagrywając choćby przepiękne Crisantemi Giacomo Pucciniego (miniaturę orkiestrową operowego giganta), czy tak rzadko w ogóle rejestrowane, ale i wykonywane Cztery sonety miłosne do słów Williama Szekspira Tadeusza Bairda.
Tym razem druga płyta Orkiestry Inter>CAMERATA ma tytuł bliźniaczy do pierwszego krążka „(Re)Discovering Woodwind Masterpieces”, zatem odkrywane na nowo jest bogactwo brzmienia instrumentów dętych drewnianych w dziełach znanych, ale nieco przykurzonych (Serenada op. 44 Antonina Dworzaka), albo tych, do których sięga się zbyt rzadko (jak Koncert na saksofon i smyczki Aleksandra Głazunowa i Symfonia koncertująca KV 297b Mozarta). A sięga się po ów repertuar opieszale, bo do jego dobrego wykonania potrzeba znakomitych solistów grających na instrumentach dętych, a tych jest wciąż niewielu. Inna sprawa, że w Polsce nie od dziś trudniej porzebić się innym instrumentom niż fortepian i skrzypce (tak jak w sporcie innym dyscyplinom niż piłka nożna i siatkówka).
Słuchając świetnie przygotowanego i grającego pod batutą Jana Jakuba Bokuna niezwykle klimatycznie saksofonisty Pawła Gusnara w Koncercie Głazunowa za fortepianem długo nie zatęsknimy. Głazunow komponował dzieło zafascynowany możliwościami brzmieniowymi saksofonu, nie podejrzewając, że instrument stanie się jednym z głównych „winowajców” jazzowych. W pięknie stylizowanej na muzykę minionych epok Serenadzie Dworzaka mamy całą rzeszę dętych popisów – od klarnetowych (Jan Mach) i obojowych (Jan Souček) po fagotowe (Václav Vonášek) i waltorniowe (Kateřina Javůrková) – każdy z muzyków gra porywająco. W Mozarcie (Symfonia koncertująca, choć nie ta słynna z numerem KV 364) jest lekkość, wdzięk i subtelność. Rzecz tym trudniejsza do osiągnięcia, że wszystkie utwory nagrano podczas jednego wieczoru – koncertu inaugurującego tegoroczny Festiwal Clarimania w kwietniu. Tempo wydania płyty imponujące, zawartość do niezwłocznej lektury. Na pewno nie jednorazowej.

www.wroclaw.pl